5 لینک اخیر بالاترین

با پشتیبانی Blogger.
۱۳۸۹ دی ۲۱, سه‌شنبه

شاید خیلی ها تا به حال اسم سایت پیوندها را نشنیده باشند اما اکثر قریب به اتفاق کاربران ایرانی اینترنت حتما این سایت را تا به حال دیده اند . این همان سایتی است که در هنگام ورود به سایت های فیلتر شده توسط حکومت برای شما نمایش داده میشود .

قرار گرفتن پیوندها در رده پنجمین سایت پربازدید در ایران و بالاتر از سایتی مثل ویکی پدیا به خوبی بیانگر شدت محدودیت و نظارتی است که بر روی فضای مجازی در جمهوری اسلامی صورت میگیرد . جالب است به قول سران حکومت دوران تحریم گذشته اما دوران فیلتر کردن سایت ها نه ! این رفتار علاوه بر آنکه به نوعی توهین به شعور کاربران فضای مجازی محسوب میشود ، ضعف حکومت در مقابله با چالش های مطرح شده در این فضا را نیز بیان میکند .

در واقع میزان بالای بازدید سایت پیوندها نشان دهنده دو مطلب است . اولی همان شدت فیلترینگ در ایران بوده و دومی اقبال کاربران فضای مجازی به حضور در سایت های فیلتر شده . در لیست سایت های فیلتر شده ایرانی شما از سایت های پورنو تا معتبرترین خبرگزاری های جهان را در کنار هم خواهید یافت . بی بی سی ، الجزیره ، فرانس 24 ، ریانووستی و ... همه سایت های معتبر خبرگزاری از کشورهای مختلف جهان هستند که در حال حاضر فیلتر میباشند . نکته جالب اینجاست که سایتی مثل فرانس 24 حتی نسخه فارسی نیز ندارد و صرفا مخاطبین خاص به آن رجوع میکنند اما فیلتر کردن همین سایت ها هم نشان میدهد گویا حکومت با دیدگاه های مختلف از کشورهای متفاوت مشکل بنیادی دارد . مسلما نباید انتظار داشت بی بی سی عملکردی مشابه فارس نیوز برای ایران داشته باشد و باید این اجازه را به کاربر داد که در کنار چنان سایت هایی ، چنین سایت هایی را هم مطالعه کنند .

در پایان باید اشاره کرد که رفتار فیلترینگ در ایران نه تنها از لحاظ منطقی ناپسند است بلکه حتی از نظر اسلامی نیز مورد تایید نیست و این برای حکومتی که داعیه اسلامی بودن دارد جای سوال ایجاد میکند ؛ آنجا که در قرآن بیان میشود 

الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ

به سخن گوش فرامى‏دهند و بهترين آن را پيروى میكنند ، اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان

پس لااقل اگر به قوانین جهانی اعتنایی نمیکنید طبق گفته کتابی که به آن اعتقاد دارید رفتاری خردمندانه پیش بگیرید و اجازه بدهید افراد به همه سخنان گوش فرا دهند و مطابق دریافت خود بهترین سخن را انتخاب کنند .

0 ابراز لطف:

ارسال یک نظر